محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

آموزش قرار دادن پیام ورود یا Login Banner در دسکتاپ GNOME لینوکس

زمانیکه شما از محیط text mode استفاده می کنید می توانید براحتی با استفاده از فایل etc//issue// یک پیغام قبل از login به سیستم قرار بدهید ، اینکار را برای SSH و ... هم می توانید انجام بدهید اما زمانیکه می خواهید پیغام خودتان را در صفحه login دسکتاپ GDM قرار بدهید چه برای local user ها و چه برای remote user ها می توانید به روش زیر عمل کنید. در واقع اینکار به عنوان GDM Customization یا شخصی سازی GNOME Desktop شناخته می شوند. GDM در واقع جایگزینی برای XDM قدیمی لینوکس است که حتما اگر با ویدیوهای ITPRO لینوکس را مطالعه کرده باشید با مفهوم X11 آشنایی دارید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

GDM وظیفه مدیریت کردن local login ها و remote login ها را با استفاده از پروتکل XDMCP را بر روی سیستم بر عهده دارد. شما براحتی می توانید با استفاده از فایل تنظیمات شخصی سازی GDM یک پیغام دلخواه در صفحه login این Desktop Manager اضافه کنید ، در سیستم عامل های مختلف فایل تنظیمات متفاوت است و ما هم باید بر اساس استاندارد کار کنیم ، در استانداردها ما دو نوع خانواده لینوکس را در نظر می گیریم ، خانواده Debian و خانواده RHEL که به ترتیب فایل های تنظیمات آنها به شکل زیر می باشند :

RHEL / CentOS / Fedora Linux == > /etc/gdm/custom.conf
Debian / Ubuntu Linux == >  /etc/gdm/gdm.conf-custom

خوب دو فایل بالا کاملا مشخص شده اند و برای شخصی سازی GDM ما از یکی از این فایل ها یا هر کدام که در سیستم عامل موجود بود استفاده می کنیم . اگر در حال استفاده از GNOME باشید با وارد کردن دستور gdpsetup آخرین بروز رسانی ها و آخرین برنامه هایی که در رابط گرافیکی GDM وجود دارند بروز رسانی می شوند و البته آخرین daemon ها نیز با تنظیمات جدید بروز خواهند شد. Daemon ها در واقع همان متغیرهایی هستند که از آنها برای استفاده شدن در GDM خود استفاده می کنیم. دقت کنید که هر کاری که ما در اینجا انجام می دهیم را می توانید با استفاده از دستور gdmsetup هم انجام بدهیم اما ما می خواهیم اینکار را با اعمال کردن تغییرات دستی بر روی فایل config انجام بدهیم ، خوب برای اینکار بایستی فایل custom.conf را در سیستم عامل لینوکس توزیع Centos به شکل زیر باز می کنیم :

# vi /etc/gdm/custom.conf

این فایل شامل قسمت های مختلفی است که از این میان به دنبال قسمت [greeter] بگردید که به معنی صفحه سلام یا همان صفحه ورود است و کارهایی که باید در این محیط گرافیکی در login screen انجام بشوند را مشخص می کند. ، بعد از پیدا کردن قسمت greeter قسمت زیر را به این فایل اضافه می کنیم :

DefaultWelcome=false
Welcome=East West www.tosinso.com is the best.
RemoteWelcome=Home Away www.tosinso.com is the best

خوب فکر می کنم متغیرهای بالا بسیار مشخص باشند ، ابتدا ما صفحه welcome پیشفرض را غیرفعال می کنیم ، سپس پیغام ورود به کاربرانی که بصورت local به سیستم login می کنند را وارد می کنیم و در نهایت پیغامی که به کاربرانی که بصورت ریموت به سیستم متصل می شوند را قرار می دهیم. فایل مورد نظر را با اعمال کردن تغییرات ذخیره و می بندیم. اینکار در سیستم عامل های خانواده Debian کافیست اما در خانواده های RHEL به خصوص CentOS حتما بایستی فارق از مواردی که عنوان شد در قسمت [daemon] که متغیرهایی که بایستی خوانده شوند را مشخص می کنیم مقادیر زیر را نیز وارد کنید :

Greeter=/usr/libexec/gdmlogin

حالا شما بعد از اینکه سیستم reboot شد در صفحه login می توانید پیغام ورود دلخواه خودتان را مشاهده کنید. ITPRO باشید

نویسنده : محمد نصیری

منبع : ITPRO

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات