محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

معرفی ساختار پایگاه داده گروه ها در سیستم عامل لینوکس

در اکثر توزیع های سیستم عامل لینوکس ، گروه ها در قالب فایلی به نام group در دایرکتوری etc قرار می گیرند. این فایل تعریف کننده انواع و اقسام گروه ها و اطلاعات مربوط به آنها و بسیاری دیگر از اطلاعات مربوط به گروه ها در سیستم عامل لینوکس می باشد. در واقع این فایل است که تعریف می کند کدام کاربر عضو کدام گروه در سیستم عامل است. در ادامه ساختار این فایل را بصورت نمونه مشاهده می کنید ، طبیعتا ما فرض می گیریم که شما نحوه ایجاد کردن گروه ها در لینوکس و اضافه کردن کاربران در لینوکس را بلد هستید و این نکته را مشاهده می کنید به نمونه فایل زیر توجه کنید :

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
 [root@itpro-kali ~]# cat /etc/group
root:x:0:root
bin:x:1:root,bin,daemon
daemon:x:2:root,bin,daemon
sys:x:3:root,bin,adm
adm:x:4:root,adm,daemon
tty:x:5:
disk:x:6:root
lp:x:7:daemon,lp
mem:x:8:
kmem:x:9:
wheel:x:10:root
mail:x:12:mail
news:x:13:news
uucp:x:14:uucp
man:x:15:
games:x:20:
gopher:x:30:
dip:x:40:
ftp:x:50:
lock:x:54:
nobody:x:99:
users:x:100:
rpm:x:37:
dbus:x:81:
utmp:x:22:
utempter:x:35:
avahi:x:70:
mailnull:x:47:
smmsp:x:51:
nscd:x:28:
floppy:x:19:
vcsa:x:69:
haldaemon:x:68:
rpc:x:32:
rpcuser:x:29:
nfsnobody:x:65534:
sshd:x:74:
pcap:x:77:
ntp:x:38:
slocate:x:21:
gdm:x:42:
xfs:x:43:
sabayon:x:86:
tintin:x:500:
engineering:x:501:unity

قالب فایل بالا را در نظر بگیرید ، طبق معمول هر قسمتی که با : از هم جدا شده است بیانگر یک مفهوم مجزا در این سیستم عامل است ، قسمت اول نام گروه یا Group Name ما را مشخص می کند ، قسمت دوم مشخص کننده پسوردی است که برای گروه می توانید استفاده کنید ، طبیعتا این مورد زیاد کاربردی نیست و شما برای گروه ها هیچوقت پسورد نمی گذارید و به همین دلیل این قسمت معمولا خالی یا Blank است ، اما این قسمت قابلیت نگهداری یک پسورد بصورت رمزنگاری شده را دارد و از طرفی می تواند به فایل دیگری با استفاده از پارامتر x اشاره کند که مشابه فرآیندی است که برای کاربران و فایل shadow اتفاق می افتد. قسمت سوم شناسه گروه یا Group ID را مشخص می کند ، بصورت پیشفرض GID ای که تولید می شود برای گروه های معمولی عدد 500 و بالاتر از آن است که ما مثال خودمان را خانواده لینوکس RedHat بیان می کنیم. در نهایت قسمت چهارم نام کاربرانی که در این گروه عضو هستند را نمایش مید هد و شما می توانید اعضای گروه را مشاهده کنید. ITPRO باشید

نویسنده : محمد نصیری

منبع : شبکه اجتماعی تخصصی فناوری اطلاعات ایران

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات