محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

آموزش ساختار گروه ها در لینوکس : شناخت قالب group های Linux

معرفی ساختار گروه های کاربری در لینوکس ، ساختار Group ها در لینوکس به چه شکل است ؟ در سیستم عامل ویندوز به محض اینکه شما اقدام به ایجاد کردن یک کاربر کنید ، کاربر مورد نظر اگر در محیط اکتیودایرکتوری باشد در گروهی به نام Domain Users و اگر در محیط Workgroup باشید در گروهی به نام Users عضو می شود که کمترین میزان دسترسی به سیستم را دارا می باشد. در سیستم عامل لینوکس هم به همین شکل است اما با کمی تفاوت ، در سیستم عامل های خانواده یونیکس و لینوکس کاربران همانند سایر سیستم عامل ها می توانند به عضویت یک یا چند گروه در بیایند .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

فلسفه استفاده کردن از گروه ها در تمام سیستم عامل ها یکی است ، شما با ایجاد کردن گروه ها می توانید مدیریت راحت تری بر روی مجموعه ای از کاربران داشته باشید و علاوه بر آن مانیتورینگ کاربران نیز ساده تر می شود ، عضویت در گروه ها یا Group Membership می تواند روند اعمال سطوح دسترسی به منابع را بسیار ساده کند و از طرفی به عنوان یک قانون در گروه ها در نظر داشته باشید که با عضویت در گروهی که سطح دسترسی بالاتری به منابع دارد ، شما تمامی سطوح دسترسی را دریافت خواهید کرد به همین دلیل Group Membership باعث تسهیل فرآیند تعریف سطوح دسترسی می شود.

در سیستم عامل لینوکس هم ، همانند سیستم عامل ویندوز ، به محض اینکه یک کاربر ایجاد می شود در یک گروه پیشفرض قرار می گیرد. به محض ایجاد کردن یک کاربر در لینوکس ، یک گروه به نام همان کاربر در سیستم عامل ایجاد می شود ، برای مثال اگر شما کاربر unity را ایجاد کنید یک گروه به نام unity بصورت خودکار ایجاد خواهد شد و کاربر مورد نظر به عضویت گروهی که هم نام ، نام کاربری خودش است در می آید این فرآیند استانداردی است که در سیستم عامل های خانواده RedHat وجود داشته است. این گروه پیشفرض که در سیستم عامل ایجاد می شود به عنوان گروه اصلی یا Primary Group شناخته می شود .

البته بعضا ما آن را به عنوان گروه خصوصی یا Private Group نیز می شناسیم. بنابراین هر کاربری برای خودش دارای یک گروه پیشفرض است . اما کاربران می توانند به عضویت سایر گروه ها نیز در بیایند و در چندین گروه بصورت همزمان عضو باشند ، به هر گروهی که ایجاد می شود بصورت پیشفرض یک شناسه منحصر به فرد به نام GID یا Group Identifier داده می شود. GID هایی که عددی زیر 500 داشته باشند برای استفاده در گروه های سیستمی یا system group ها استفاده می شوند. علاوه بر گروه اصلی ، کاربر می تواند در گروه های دیگری عضو شود که به این گروه های جانبی در اصطلاح فنی supplemental group یا گروه های مکمل یا متمم هم گفته می شود. ITPRO باشید

نویسنده : محمد نصیری

منبع : انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات