آموزش نصب ابزارهای ضبط فیلم آموزشی در لینوکس

سلام، همونطور که می دونید لایسنس های نرم افزاری در بسیاری از کشورهای جهان به شدت مورد پایمالی قرار می گیره و به هیچ عنوان برای این کپی رایت ها احترامی گذاشته نمیشه، دلایلی مختلف داره که اساسا نمی خوایم توی این مقاله راجب به اون ها صحبت بکنیم اما چیزی که اخیرا باهاش خیلی مواجهه می شیم تعداد زیادی از دوستان بی سواد به صورت مکرر لینوکس رو مورد تهاجم قرار می دند و می گن فلان نرم افزار رو نداره و فلان کار رو نمی شه باهاش انجام داد و از این حرفا، خب اساسا همین حرف هم توجیه اصلی بعضی ها برای رعایت نکردن لایسنس نرم افزار ها بوده، دست کم خودم هم تا مدتها پیش همین کارها رو انجام می دادم.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

اما چیزی که مهمه و خیلی کاربردی هم هست اینه که بسیاری از نرم افزارهایی که در ویندوز با اونا سر و کار داریم در واقع مخلوط یا بهتر بگیم ترکیبی از چندین نرم افزار مختلف هستش که از سوی کمپانی های مختلفی عرضه می شه، برای مثال نرم افزار کامتاسیا مخلوطی از یک اسکرین ریکوردر، ویرایشگر صدا، ویرایشگر ویدیو و شاید چندتا چیز دیگه باشه، ولی این حالت توی لینوکس خیلی مورد توجه قرار نگرفته و شاید کمتر توسعه دهنده ای به این حالت فکر کنه، در محیط لینوکس هر ابزاری برای کار خاصی استفاده می شه و با ترکیب چند تا چیز به این شکل، تازه می تونید کار برنامه ای مثل کامتاسیا رو انجام بدید، اما من تمام این پیچیدگی ها رو قبول کردم تا شعاری که متداولا انسان های پچ کننده می دن رو واقعا اجرا بکنم، (انسانیت)!

چند وقتی بود که واقعا می خواستم به صورت کامل به لینوکس مهاجرت بکنم و ویندوز رو کلا از زندگی م حذفش بکنم (فقط بخاطر مشکل شخصی ام با مایکروسافت)، خب واقعا هر چی فکرش رو می کردم می دیدم واقعا نمی تونم با نبود برنامه هایی در لینوکس کارم رو جلو ببرم و اینطور شد که من دنبال جایگزین ها گشتم برای کار دانشگاه که باید حتما با داد نت کار می کردیم مونودولوپ رو نصب کردم و برای کار با آفیس از لیبره افیس استفاده نمودم ولی وقتی به آی تی پرو فکر می کردم واقعا گیج و مبهوت می شدم، واقعا نمی تونستم با اسکرین ریکوردر های لینوکس کار کنم چون مشکلات اساسی باهاش داشتم ولی خب مشکل نیست که حل نشه برای همین تصمیم گرفتم که واقعا روی معقوله کار بکنم و برای کار ضبط ویدیو به ویندوز پناه نیاورم (فرار نکنم خلاصه!)

ابزارهای مورد نیاز برای مدرس شدن در آی تی پرو:

اولین و اصلی ترین ابزار مورد نیاز برای اینکار، ابزاری بود که باید باهاش از صفحه دسکتاپ فیلم می گرفتم و در عین حال صدام رو هم ضبط می کرد پس راههای مختلفی پیش روم بود و ابزارهای مختلفی که همشون توی اینترنت خوش می درخشیدند. ابزارهایی مثل Kazam , Simple Screen Recorder قوی بودند و در عین حال سبک شاید حجم هیچکدوم از این ها به ۱۰ مگابایت هم نرسه اما سیستم من با این برنامه ها به خوبی کار نمی کرد بعضی از اوقات مشکلی پیش می اومد که مثلا کار صدا رو به درستی پشتیبانی نمی کردند و چیزهایی از این قبیل به همین دلیل دنبال برنامه ای مناسب تر گشتم به اسمvokoscreen که باهاش واقعا می تونستم خوب کار بکنم و به خوبی هم دستگاه ضبط صدام رو پشتیبانی می کرد.

این برنامه از هر لحاظ واقعا عالی بود می شد باهاش از طریق وبکم هم ضبط بکنم و اون رو داخل فیلم قرار بدم، فریم های فیلم رو تنظیم بکنم و چیزهای دیگه اما یکی از مشکلاتی که باهاش برخوردم فرمت خروجی بود که ویدیو به من می داد کلا دو گزینه بیشتر نداشت MKV , AVI که هیچکدومشون مناسب آپلود نبودند به همین خاطر دنبال یک مبدل گشتم که باعث شد از قدرت ترمینال و ابزار ffmpeg استفاده بکنم. با یک دستور ساده می تونستم در عرض چند ثانیه فیلم یک ساعته رو به فرمت mp4 تبدیل بکنم.خب ابتدا باید این کتابخونه رو دانلود و نصب می کردم،البته با توزیع های مختلف شاید شرایط یکذره فرق بکنه ولی خب برای توزیع های اوبنتو من مشکل خاصی نداشتم توی سه قدم راحت می تونید باهاش کار بکنید:

۱- قدم اول‌: مخازن رو روی اوبنتو پیاده سازی بکنید (ترمینال رو باز کنید و دستور زیر رو داخلش قرار بدید)

sudo add-apt-repository ppa:mc3man/trusty-media

۲- قدم دوم: بروزرسانی مخازن

sudo apt-get update

۳- قدم سوم: نصب پاکت اصلی

sudo apt-get install ffmpeg

خب حالا کار تموم شد برای اینکه ازش استفاده بکنیم ابتدا از طریق ترمینال وارد پوشه ای می شم که ویدیو با فرمت MKV , AVI ذخیره شده و بعد از اون، تبدیلش می کنم. به دستور زیر توجه کنید.

ffmpeg -i Wordpresscpanel.mkv -codec copy Wordpresscpanel.mp4

خب با فرض اینکه من داخل پوشه ی Videos فایل MKV رو دارم پس از اون هم که یک اسم به فایل MP4 می دم و تمام. فایل شما آماده استفاده است.یکی دیگه از کارهایی که باید انجام می دادم اضافه کردن کلیپ اول ویدیوهای آی تی پرو بود که باید به ابتدای فیلم آموزشی اضافه می شد، پس به یک ویرایشگر فیلم احتیاج داشتم، در محیط گنوم ویرایشگر های زیادی است مثل OpenShot , Pitivi , … اما من با هیچکدومشون حال نکردم از طرفی باید یکی رو انتخاب می کردم که حتما فیلم رو به صورت MP4 به من تحویل می داد.

پس به سراغ محیط KDE رفتم و با اجازه خودشون برنامه Kdenlive رو روی اوبنتو نصب کردم و ازش لذت بردم با این برنامه حتی می تونستم که کار قبلی رو انجام ندم یعنی تبدیل فرمت چون خود برنامه فرمت MKV رو ازم می گرفت و به شکل MP4 یا هر فرمت دیگه خروجی بهم می داد. یکی از قابلیت های جالب این نرم افزار امکان ایجاد فیلتر های صدا و تصویری بود که باهاش می تونستید ویدیوتون رو جذابتر بکنید. بعضی اوقات متوجه می شید که باید دستکاری زیادی رو صداتون ایجاد بکنید تا صداتون شبیه محسن چاوشی بشه چون بعضی از دوستان هستن انقدر درگیر این چیز می شن که برای ضبط یک ویدیو ۲۰ دقیقه دو ساعت می شینن و ویرایش انجام می دن البته خوبه و بد هم نیست کیفیت رو باید قربانی همه چیز کرد.

در چنین حالتی من به شما توصیه می کنم از ابزار Audacity استفاده کنید چون واقعا شاهکاره و می تونه صدا رو از ویدیو تفکیک کنه و بعد در خروجی MP3 به شما پس می ده بعد از اون هم می تونید با استفاده از ویرایشگر ویدیو صدای جدید رو جایگزین کنید.خب دوستان این هم از این حالا باز هم حاضرید که کرک بکنید یا برای نجات جان دنیای نرم افزار و احترام گذاشتن به وجودیت انسان این راه رو پیش برید؟ البته شاید راه بهتر و سریعتری برای اینکار توی لینوکس باشه اگه چیزی به ذهنتون می رسه حتما باما به اشتراکش بزارید خدا رو چه دیدید لینوکس می تونه هر چیزی رو انجام بده!

نویسنده : ارسطو عباسی

منبع : جزیره لینوکس و متن باز وب سایت توسینسو


نظرات